運営委員よりご挨拶

Greeting from the organizers

会長の三浦孝(静岡大学名誉教授)です。これまでの48年間、一貫して生徒の人間形成を支援する英語教育を探求してきました。現在も大学の教養英語授業を非常勤で教えながら、指導法や教材の研究開発を行っています。

日本の生徒にとって、英語教育って何のためなのだろう?ただ使えればよいというだけなら、携帯翻訳機も出来たことだし、わざわざこんなに長時間をかける必要は無いんじゃないか?そんな疑問をお持ちの方、ぜひ私たちと一緒に考えましょう。

Hello! My name is Takashi Miura, professor emeritus at Shizuoka University. I have studied an English teaching methodology that facilitates learners' total  and healthy growth as  human beings for these 48 years. 

A new age has come when an inexpensive handy mobile device interprets languages between you and another language speaker instantly and precisely. Don't you wonder whether it is worthwhile to spend such a long time on learning English, if its purpose is merely learning it as a mere tool?  Here is an answer---join our study group.

 

副会長の柳田綾(桜花学園大学)です。高校教師5年目に休職しアメリカのSchool for International Training 大学院(SIT)で修士号を修得しました。SITの全人間的 (Whole-person & Humanistic )・経験学習的(Experiential) なプログラムでは、徹底的に教師としての自分自身を見つめ直しました。

外国語の習得自体も大切ですが、自分と他者を理解・尊重し、多様性に寛容になり、より良い社会を築くことも、外国語を学ぶ目的であると考えます。生徒たちが心を揺さぶられ、自分の生き方や社会のあり方を考えるような英語教育について、ぜひ一緒に学んでいきましょう。

Hello, I'm Aya YANAGIDA, one of the founders of this study group. I took a leave of absence in the fifth year of my teaching to study abroad, and I completed my master's degree in TESOL at School for International Training, U.S A. At the program of SIT, which valued Whole-person education and experiential learning, I deeply and thoroughly reflected myself as a teacher.

Although learning foreign languages per se is important, I consider it important to understand self and others, be tolerant to differences, and create a better society. Let's learn about English education together - so that students are inspired to reflect their lives and their society. 

運営委員長の加賀田哲也です。私の英語教育の根底には、大学で専攻した言語学と臨床心理学と人権教育があり、日々これらの視点を融合した英語授業を目指しています。外国語教育も国語教育も「ことば」の教育です。言葉は生きています。人と人をつなぐ生きた媒体です、また、その人のアイデンティティそのものです。
試験のための勉強も必要かもしれませんが、いったんその視点から離れ、人間理解、人格形成といった視点から英語教育を捉えなおしてはどうでしょうか。きっとこれまでとは違った英語教育との出会いに気づくことでしょう。
My views of English education are rooted in linguistics, clinical psychology, and human rights education, which I majored in at university, and I aim to integrate these perspectives in my English teaching. Needless to say, both foreign language and native language education are studies about "language". Language is ALIVE. It is a living organism that connects people to each other and is also the very IDENTITY of a person.
Studying for exams may be necessary, but why don't we take a break from that perspective for a minute and rethink English education from the viewpoint of learners' total and healthy growth as human beings? You will surely find yourself encountering English education in a different angle.

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