運営委員よりご挨拶

Greeting from the organizers

会長の三浦孝(静岡大学名誉教授)です。これまでの48年間、一貫して生徒の人間形成を支援する英語教育を探求してきました。現在も大学の教養英語授業を非常勤で教えながら、指導法や教材の研究開発を行っています。

日本の生徒にとって、英語教育って何のためなのだろう?ただ使えればよいというだけなら、携帯翻訳機も出来たことだし、わざわざこんなに長時間をかける必要は無いんじゃないか?そんな疑問をお持ちの方、ぜひ私たちと一緒に考えましょう。

Hello! My name is Takashi Miura, professor emeritus at Shizuoka University. I have studied an English teaching methodology that facilitates learners' total  and healthy growth as  human beings for these 48 years. 

A new age has come when an inexpensive handy mobile device interprets languages between you and another language speaker instantly and precisely. Don't you wonder whether it is worthwhile to spend such a long time on learning English, if its purpose is merely learning it as a mere tool?  Here is an answer---join our study group.

 

副会長の柳田綾(桜花学園大学)です。高校教師5年目に休職しアメリカのSchool for International Training 大学院(SIT)で修士号を修得しました。SITの全人間的 (Whole-person & Humanistic )・経験学習的(Experiential) なプログラムでは、徹底的に教師としての自分自身を見つめ直しました。

外国語の習得自体も大切ですが、自分と他者を理解・尊重し、多様性に寛容になり、より良い社会を築くことも、外国語を学ぶ目的であると考えます。生徒たちが心を揺さぶられ、自分の生き方や社会のあり方を考えるような英語教育について、ぜひ一緒に学んでいきましょう。

Hello, I'm Aya YANAGIDA, one of the founders of this study group. I took a leave of absence in the fifth year of my teaching to study abroad, and I completed my master's degree in TESOL at School for International Training, U.S A. At the program of SIT, which valued Whole-person education and experiential learning, I deeply and thoroughly reflected myself as a teacher.

Although learning foreign languages per se is important, I consider it important to understand self and others, be tolerant to differences, and create a better society. Let's learn about English education together - so that students are inspired to reflect their lives and their society. 

副会長の山本孝次(愛知県立高校教師)です。2008年にJICA主催の教師海外研修でフィリピンへ行って以来、国際理解教育に携わっています。

日本の高校生は、特に進学校で受験と部活動にまじめに取り組んでいる生徒ほど、土日でさえも忙しく、世界の出来事に疎くて視野の狭い人間になってしまっているような気がします。生徒をグローバルシチズンに育てる英語教育について考えてみませんか。

Hello, I'm Koji Yamamoto, one of the founders of this study group. I've been involved in global citizenship education since I went to Philippines on a teachers' study tour organized by JICA in 2008.

I am afraid that Japanese high school students, especially earnest students who are highly motivated in entering a "good" university and club activities, are very busy even on weekends. Sorry to say that these students do not seem to know the things in the world and to have a wide horizon. Why don't we think of ways to grow global citizenship in our students through English lessons?


無料でホームページを作成しよう! このサイトはWebnodeで作成されました。 あなたも無料で自分で作成してみませんか? さあ、はじめよう